A Magyar Nagydíj időmérő edzése után nem az a legfontosabb hír, hogy Fernando Alonso szerezte meg a pole pozíciót, hanem az, hogy a különös balesetet szenvedő Felipe Massa súlyos, de szerencsére nem életveszélyes koponyasérüléseket szenvedett. A kvalifikáció végére még a központi időmérő rendszer is csődöt mondott.
A pénteki tikkasztó hőségnek szombaton már nyoma sem volt a Hungaroringen; az éjszakai hidegfrontnak köszönhetően kissé lehűlt a levegő, az időmérő edzés alatt 23 fokot mutattak a hőmérők, a péntekinél jóval erősebb volt a szél.
Az edzéseredmények alapján a McLaren-Mercedes jó eséllyel pályázott a pole pozícióra, hiszen Lewis Hamilton és Heikki Kovalainen mindhárom tréninget megnyerte.
Első etap
A kvalifikáció első mért körét 1:23.951-gyel Jaime Alguersuari jegyezte, de a spanyol idejét hamar túlszárnyalták, félidőben Kimi Räikkönen már 1:21-es eredménnyel vezetett.
Adrian Sutil biztosan szeretett volna beleszólni az élen zajló küzdelembe, de erre ezúttal nem csak gyenge autója miatt nem volt lehetősége, hanem azért sem, mert a délelőtti szabadedzésen amortizált első részt a szerelők nem tudták időben összerakni. A Force India németje az utolsó hat percre azért még kihajthatott a pályára, de a kiesőzónából nem tudott elmozdulni.
Az újonc spanyollal is a technika babrált ki, két perccel a leintés előtt a 11-es rajtszámú Toro Rosso megadta magát. A sárgazászlós jelzés sokak gyors körét tönkretette, hiszen ilyenkor lassítaniuk kell. Alguersuari így élete első Forma-1-es versenyét a 20. helyről kezdheti.
Sokáig úgy tűnt, hogy a két Renault is csatlakozik a spanyolhoz, de ijedtében Nelsinho Piquet és Fernando Alonso is az élmezőnybe ugrott. A két BMW Sauber azonban nem ugrott sehová: Nick Heidfeld a 16., Robert Kubica pedig csak a 19. legjobb időt produkálta, vagyis a német-svájci istálló egy újabb katasztrofális kvalifikáción van túl, és túl nagy reményeik így már a versennyel kapcsolatban sem lehetnek. A kék-fehérekhez hasonlóan a Force India mindkét pilótája kiesett az első húszperces etapban.
A legjobb köridőt Nico Rosberg futotta meg a Williamsszel, az 1:20.793 a hétvége eddigi legjobbja volt.
Magyar Nagydíj időmérő 1. etap
Poz
Pilóta
Csapat
Idő
Kör
1.
Nico Rosberg
Williams
1:20.793
9
2.
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
1:20.842
+0.048
10
3.
Mark Webber
Red Bull Racing
1:20.964
+0.171
9
4.
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
1:21.178
+0.385
8
5.
Nelsinho Piquet
Renault
1:21.278
+0.485
13
6.
Fernando Alonso
Renault
1:21.313
+0.520
9
7.
Nakadzsima Kazuki
Williams
1:21.407
+0.614
10
8.
Jarno Trulli
Toyota
1:21.416
+0.623
10
9.
Felipe Massa
Ferrari
1:21.420
+0.627
10
10.
Jenson Button
Brawn GP
1:21.471
+0.678
9
11.
Kimi Räikkönen
Ferrari
1:21.500
+0.707
10
12.
Rubens Barrichello
Brawn GP
1:21.558
+0.765
10
13.
Sébastien Buemi
Toro Rosso
1:21.571
+0.778
12
14.
Timo Glock
Toyota
1:21.584
+0.791
11
15.
Heikki Kovalainen
McLaren-Mercedes
1:21.659
+0.866
11
16.
Nick Heidfeld
BMW Sauber
1:21.738
+0.945
8
17.
Giancarlo Fisichella
Force India
1:21.807
+1.014
12
18.
Adrian Sutil
Force India
1:21.868
+1.075
5
19.
Robert Kubica
BMW Sauber
1:21.901
+1.108
8
20.
Jaime Alguersuari
Toro Rosso
1:22.359
+1.566
10
Második etap
Rosberg a második etapban is kiválóan kezdett, egy elrontott kör után ismét futott egy 1:20-as időt, amivel természetesen át is vette a vezetést. A német eredménye nem meglepetés, nem úgy Fernando Alonsóé, aki egymás után kétszer is megjavította Rosberg körét.
A spanyolnak így már nem kellett aggódnia, biztosította helyét a legjobb tízben. A másik, újításokkal felvértezett Renault-val viszont Nelsinho Piquet már senkit sem tudott megelőzni a Q2-ben, így ő a 15. helyről rajtolhat vasárnap.
A két Toyota sem került be a legjobbak közé, pedig Trulliék is nagyon fogadkoztak a magyar hétvége előtt. Ennél azonban jóval nagyobb meglepetést okozott az, hogy Rubens Barrichello csak a 13. helyre kormányozta Brawn-Mercedesét.
Sébastien Buemi viszont szenzációsan teljesített, még akkor is, ha a Q2-ből ő sem jutott tovább. A svájci a 11. rajtpozícióból indulhat harcba vasárnap, és jó esélyei vannak arra, hogy pontot szerezzen a Magyar Nagydíjon.
Felipe Massa ugyan biztosította helyét a top10-ben, de a Mansell-kanyarban a gumifalba fúródott. A brazil sokáig nem szállt ki az autóból, majd mentőautóval szállították a pálya orvosi központjába. A fedélzeti kamera képéből kiderült, hogy valami eltalálhatta a brazil pilóta fejét, aki abban a pillanatban elveszíthette eszméletét, mert utána nyílegyenesen, féknyomot húzva, a bukótéren keresztülszáguldva csapódott a gumifalba.
A lassításokon egy rugót lehetett felfedezni, ám az, hogy ez miként repülhetett Massával szembe fejmagasságban, egyelőre rejtély, a brazil előtt ugyanis nem autózott senki más.
A Ferrari sajtófőnöke az RTL Klubnak megerősítette, hogy Felipe Massa koponyasérülést szenvedett, de szerencsére a medical centerben már eszméleténél volt. A pilóta állapotát stabilizálták, majd helikopterrel egy budapesti kórházba szállították. (Helyszíni tudósítónk jelentését itt olvashatja.)
A ferraris brazil kihagyja a vasárnapi Magyar Nagydíjat.
Azóta mint kiderült, Massát a Honvéd kórházban megműtötték.
Magyar Nagydíj időmérő 2. etap
Poz
Pilóta
Csapat
Idő
Kör
1.
Mark Webber
Red Bull Racing
1:20.358
16
2.
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
1:20.465
+0.107
16
3.
Nakadzsima Kazuki
Williams
1:20.570
+0.212
18
4.
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
1:20.604
+0.246
14
5.
Kimi Räikkönen
Ferrari
1:20.647
+0.289
18
6.
Jenson Button
Brawn GP
1:20.707
+0.349
17
7.
Heikki Kovalainen
McLaren-Mercedes
1:20.807
+0.449
21
8.
Felipe Massa
Ferrari
1:20.823
+0.465
18
9.
Fernando Alonso
Renault
1:20.826
+0.468
13
10.
Nico Rosberg
Williams
1:20.862
+0.504
17
11.
Sébastien Buemi
Toro Rosso
1:21.002
+0.644
20
12.
Jarno Trulli
Toyota
1:21.082
+0.724
18
13.
Rubens Barrichello
Brawn GP
1:21.222
+0.864
17
14.
Timo Glock
Toyota
1:21.242
+0.884
19
15.
Nelsinho Piquet
Renault
1:21.389
+1.031
21
Harmadik etap
A Massával történt események után a Q3-ra nehéz volt ráhangolódni. A brazil orvosi központba szállítása, valamint a megrongált gumifal helyreállítása miatt az utolsó etap 15:10-kor kezdődött.
Az utolsó percekben a hivatalos időmérő rendszer rövidebb időre csődöt mondott, így eleinte azt sem lehetett tudni, hogy mi lett a top10 sorrendje. A pilóták már leparkoltak a parc fermében autóikkal, és egymást kérdezgették, hogy ki milyen időt futott, ugyanis csapatik - adatok híján - nem tudták őket tájékoztatni a végeredményről.
Előbb-utóbb azonban kiderült, hogy Fernando Alonso várhatja az első helyről a vasárnap délutáni 14 órás rajtot, a Renault idén először zárt a pole pozícióban. Itt érdemes visszakanyarodni kicsit a Q2-re, ahol Nelsinho Piquet ugyanezzel az autóval 15. lett...
A spanyolt legjobban a két Red Bull Racinges pilóta, Sebastian Vettel és Mark Webber tudta megközelíteni.
Az edzéseken biztató formát mutató McLaren-Mercedeseknek be kell érniük a 4. és 6. helyezésekkel, de Hamiltonnak és Kovalainennek a KERS sokat segíthet a futamon, de már a rajtnál is. A két ezüstnyíl közé Nico Rosberg ékelődött be a Williamsszel.
Kimi Räikkönen a hetedik pozícióból várhatja majd a vasárnapi rajtjelet, a finn Jenson Buttont (a Brawn GP idei leggyengébb kvalifikációján van túl) és Kazuki Nakajimat előzte meg.
Massa neve a 10. rajtkockában szerepel, de a brazil sajnos a fentebb már részletezett balesete miatt minden bizonnyal kihagyja a 70 körös futamot, ami vasárnap 14 órakor rajtol majd.
Ma megkezdődtek a munkálatok a Hungaroringen. Egy hét múlva lesz a verseny, és az emberek a teljesen szétszedett épületből egy hét alatt egy fantasztokus versenypályát hoznak létre. Ez nem semmi... Úgy mint tavaly, idén is ott leszek szerdán, vagy csütörtökön, és jövőre pedig talán egész héten. Ha szeretnétek írok beszámolót, aki akarja, az írjon a chat-be:)
Szerkeztve: -
Hírek:
-Magyarországon lehet biztos a Forma1 jövője
Pozitív hangulatú tárgyaláson vettek részt a héten a FOTA-tagok, a Magyar Nagydíj hétvégéjén jelenthetik be, hogy maradnak a Forma-1-ben.
A héten Genfben ültek össze a Forma-1-es csapatok, hogy a sorozat jövőjéről tárgyaljanak, az egyeztetés a lehető legpozitívabb hangulatban zajlott. Először szólhatott bele az eseményekbe a 2010-es szezonra várt három új csapat, képviselőik szerint nagyon érdekes volt a tárgyalás.
Egyéb elfoglaltságai miatt ezúttal nem a FOTA-elnök Luca di Montezemolo, hanem az alelnök John Howett vezette a 13 istálló értekezletét, a fő téma szokás szerint az volt, hogyan lehet a '90-es évek szintjére csökkenteni a költségeket. A megbeszélés végére a legfontosabb kérdésekben összhang alakult ki, csupán apróságokat kell még véglegesíteni, de várhatóan ez is megtörténik a következő néhány napban.
Amennyiben minden kérdést tisztáznak a felek, az FIA - ígéretéhez hűen - várhatóan törli a 2010-es szezonra vonatkozó költségplafont és a csapatok aláírhatják az új Concorde-egyezményt.
Jövő héten kerülhetnek rá az aláírások a dokumentumokra, a csapatok pedig éppen Magyarországon jelenthetik be, hogy elhárult az összes akadály jövő évi indulásuk elől. Mario Theissen, a BMW sportigazgatója azért a kedvező fejlemények ellenére is óvatos, úgy fogalmazott, fogadni nem érdemes a békére, merthogy "túl sok meglepetéssel" szembesült már a Forma-1-ben.
Közben elkezdődött a versenyfutás az FIA elnöki székéért is: Max Mosley favoritja, Jean Todt a várakozásoknak megfelelően bejelentette, hogy indul a pozícióért.
-TorroRosso hírek: Bourdais befejezte pályafutását a csapatnál
A Toro Rosso rövid hivatalos közleménnyel zárta le a hetek óta tartó találgatásokat, ugyanis bejelentette, a múlt hétvégi Német Nagydíj volt Sébastien Bourdais utolsó Forma-1-es versenye az istálló színeiben. A francia helyetteséről még nem döntött a csapat.
Franz Tost csapatfőnök így kommentálta a döntést: "Az idei Sébastien második éve velünk, és ez az együttműködés nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért úgy döntöttünk, hogy a világbajnokság következő fordulójától, a Magyar Nagydíjtól kezdve helyettesítjük valakivel"- olvasható a Toro Rosso sajtóközleményében a rövid érvelés.
A csapat rövidesen arról is dönt, hogy ki fogja helyettesíteni a francia pilótát, aki az idei szezonban a neki jutó kilenc futamon két pontot szerzett, egyel kevesebbet, mint újonc csapattársa, Sébastien Buemi.
Az olasz istálló minden bizonnyal az új pilóta bejelentésével nem fog meglepetést okozni. A sajtóban napok óta a 19 éves Jaime Alguersuarit emlegetik legfőbb esélyesként, aki a Red Bull (az osztrák energiaital-gyártó cég pénzeli a Toro Rossót is) pártfogoltja. Nyilvánvalóan az sem véletlen, a fiatal spanyol pénteken már teszteli is az STR4-est Olaszországban.
Korábban a rali rekordbajnoka, Sébastien Loeb is szóba került lehetséges utódként, de a franciát csapata, a Citroën nem engedi el a bajnokság kellős közepén.
-F1-es élménypark Budapesten!
Már ezen a héten elkezdődnek a 2009-es Forma-1 Magyar Nagydíjhoz kapcsolód események. Mától látogathat a Renault csapat főszponzorának élményparkja.
Július 16-án és 17-én, azaz ma és holnap Forma-1-es élményparkkal várja a Forma-1 rajongóit az ING. A Budapesten a Városháza Parkban nemcsak szimulátoron lehet belekóstolni az F1 világába, de közelről megcsodálható a Renault csapat versenyautója is. Aki vetélkedőkön jól szerepel, jegyet nyerhet a jövő hétvégéi ING Magyar Nagydíjra.
Esténként koncertek szórakoztatják a látogatókat, ma 20 órától az Anima Sound System, pénteken este nyolctól órától pedig a Neo zenekar lép fel. Már tegnap is volt mit nézni, hiszen elkészül a világ legnagyobb élő versenyautója a helyszínen. Közel hetven kisebb nagyobb táncos részvételével hozták össze Fernando Alonso autóját.
Pontos helyszín: Városháza park 1051. Budapest, Károly krt. (A Deák tér közelében)
A jövő héten már csütörtökön beindul a nagyüzem, akkor a Red Bull autóit lehet mozgásközben is megcsodálni a budai várban, ahol kerékcsere bajnokság is lesz.
A pilóták pontversenyét vezető Jenson Button szerint csapata, a Brawn GP továbbra is nyugodt hangulatban készül a versenyekre, annak ellenére, hogy fő riválisa, a Red Bull Racing az előző futamokon sokkal jobb teljesítményt nyújtott. A szezon első felében tapasztalt fölényének köszönhetően Button ugyan még mindig kényelmes előnnyel áll a tabella élén, de ezen túl minden nagydíjra még nagyobb odafigyeléssel kell készülnie.
Az idei szezonra megtáltosodó Button az Autosport által idézett nyilatkozatában kiemelte, a jelenlegi helyzetben különösen fontos, hogy a csapat valamennyi tagja higgadt maradjon: "Nekiállhatsz üvölteni a csapattal, hogy ezt, vagy azt sürgősen fejlesszék az autón, de maguktól is tudják, mit kell tenniük. Nyugodtnak kell maradnunk, feltenni az autóra az újításokat, és mindent kihozni belőlük."
"Nagy tapasztalatunk van benne, hogy milyen a középmezőnyben lenni, ezért minden apró részlettel tisztában vagyunk, és azzal is, hogy mindennek tökéletesnek kell lennie ahhoz, hogy versenyképesek legyünk.Magyarországonerősebbek leszünk. Nagyon örülök, hogy túl vagyunk ezen a két versenyen (Silverstone és Nürburgring), de jobb lenne, ha több pontot tudtunk volna szerezni"- tette hozzá a brit.
Button elsimeri, a Red Bull Racing formajavulását látva van némi nyugtalanság a csapaton belül, de biztos benne, hogy aMagyar Nagydíjontöbb szerencséje lesz. Bízik aHungaroringenbevetésre kerülő új fejlesztésekben, továbbá a jó időjárásban, ami sokat segíthet a Brawnoknak: "Lesz néhány aerodinamikai újításunk, és reméljük, ahogy általában, ezúttal is forróság lesz a pályán. Ebben az esetben versenyképesnek kell lennünk, azonban ha mégsem így lesz, akkor nagy bajban vagyunk"- zárta nyilatkozatát a Magyar Nagydíjjal kapcsolatos elvárásaival a vb éllovasa.
-Hoztam két háttérképet is, az egyik pcmonitorra a másik laptop-re van:)
Jenson Button a három héttel ezelőtti Brit Nagydíj után Németországban sem ünnepelhetett a dobogón, a Brawn GP világbajnoki éllovas versenyzője ugyanis csak ötödik lett a Nürburgringen. A brit szerint nagyon kemény volt a német futam, és örül, hogy azért sikerült pontokat szereznie.
Button a második sorból, a harmadik rajtkockából várhatta a 60 körös verseny startját, de a rajtnál vesztett néhány pozíciót, majd beragadt a harmadik helyen autózó mclarenes Heikki Kovalainen mögé. A brit ráadásul három kiállásos taktikán volt, miközben a kettő kiállásos volt a nyerő, és mindezek mellett még autójának gumijai is nagyon koptak.
"Minden pont értékes, de a versenyem rosszul indult, és ma nem tudtam jobb lenni. Gyengén rajtoltam, és visszaestem az ötödik helyre az első kanyar után, a második kör elején azonban Massa elé tudtam kerülni, de Kovalainent már nem tudtam megelőzni. Nem diktált akkora tempót, mint amit mi a versenynek azon a pontján tudtunk volna, de nem volt mód az előzésre"- mondta a futam után Button, aki elárulta, milyen problémák akadályozták őket a futam alatt. "Küszködtünk a szemcsésedéssel, és a gumikopással mindkét abroncs esetében, egyik sem működött nekünk."
"Rubens üzemanyag-töltőjével való probléma a második bokszkiállása során az én versenyemre is hatással volt, mivel nagyon közel voltunk egymáshoz a pályán, és szenvedett a keményebb keverékű gumikkal. Így összességében kemény futam volt, a csapat számára csalódást keltő nap"- folytatta a brit, akinek márkatársa, Rubens Barrichello hatodik lett a Nürburgringen.
A Német Nagydíjat végül Mark Webber nyerte, aki első futamgyőzelmét szerezte az F1-ben. Mivel az ausztrál mögött Sebastian Vettel haladt át a második helyen a célvonalon, a Red Bull Racing ismét kettős győzelmet ünnepelhetett, idén már harmadszor. Button most abban bízik, hogy a Hungaroringen két hét múlva a németországinál jóval melegebb lesz majd az idő, és ez nekik kedvezhet.
"Gratulálok Marknak az első győzelméhez, nagyon örülök miatta, mivel tudom, milyen jó érzés. Már alig várom, hogy Magyarországon versenyezzünk két hét múlva, ahol új elemek kerülnek az autóra, és remélhetőleg melegebb lesz az idő, hogy harcolhassunk a Red Bullokkal"- zárta mondandóját a világbajnoki éllovas, aki 21 pontos előnnyel vezet a második pozícióban álló Vettel előtt.
-Videók:
hoztam pár interjús videót is,amit majd megtaláltok egy külön videós modulban is:)