Lewis Hamilton 2008-ban felejthetetlenül meggyőző teljesítménnyel nyerte meg hazai versenyét, a silverstone-i nagydíjat, ahol több mint egy percet adott a teljes mezőnynek az esőben. Azóta viszont nagyot fordult a világ a Forma-1-ben, és ma már egy másik hazai pilóta számít a hétvégi Brit Nagydíj esélyesének: a bajnokságot magabiztosan vezető Jenson Button. Hamilton nem tagadta, ha fogadnia kéne, bizony ő maga is Button győzelme mellett tenné le a garast.
A világbajnoki címvédő, Lewis Hamilton nemrég még azt nyilatkozta a német Bildnek, hogy így vagy úgy, de idén legalább egyszer le akarja győzni honfitársát, a világbajnoki pontversenyt jelenleg magabiztosan vezető, és az eddig hét futamból hatot megnyerő Jenson Buttont. A jelek szerint azonban a regnáló világbajnok erre, mármint Button legyőzésére a soron következő Brit Nagydíjon még nem lát reális esélyt.
"Azt hiszem, jobban tenném, ha feltennék egy kis pénzt a győzelmére"- értékelte némi iróniával jelenlegi kilátásait Hamilton, aki a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva azt is elmondta, hogy ha már a győzelemért nem harcolhat, legalább szeretné kiélvezni az autóversenyzés minden pillanatát.
"Csak arra fogok figyelni, hogy élvezzem a vezetést, és kiszolgáljam a hazai szurkolókat, akik buzdításukkal oly sokat segítettek nekem tavaly"- hívta fel rá a figyelmet a fiatal brit, hogy bizony a szurkolók támogatása is kellett ahhoz a remek produkcióhoz, melyet a tavalyi Brit Nagydíjon volt képes bemutatni.
"Minden egyes alkalommal, amikor elhaladtam előttük, minden egyes tribünön lengették a zászlókat és éljeneztek, és mindezt megállás nélkül szakadó esőben, bőrig ázva."
A hétvégén elbúcsúzik Silverstone-tól a F1 A Forma-1-es mezőny minden bizonnyal utolsó alkalommal versenyez a Brit Nagydíjnak az elmúlt években otthont adó silverstone-i pályán, ahol csakúgy, mint egy évvel ezelőtt, 2009-ben is egy hazai pilóta számít a legfőbb esélyesnek - Lewis Hamilton helyét ezúttal Jenson Button vette át. Idén nem várható eső a futam alatt, így igazi száguldásnak lehetünk szemtanúi vasárnap. A silverstone-i aszfaltcsík, amely a monzai pálya mellett a legrégibb helyszínnek számít a Forma-1-es versenynaptárban, a leggyorsabbak közé is tartozik egyben, éppen ezért a versenyzők körében meglehetősen népszerű.
Ami az időjárást illeti, a hét eleji előrejelzések szerint a 2009-es világbajnokság nyolcadik fordulójában a résztvevőknek idén nem kell olyan körülményekre számítaniuk, mint egy évvel ezelőtt, amikor szakadó esőben rendezték a futamot. A meteorológusok szerint csak péntek éjjel kell csapadékra számítani, ami akár a harmadik szabadedzést kis mértékben befolyásolhatja is, de egyébként száraz idő várható Northamptonshire térségében.
A brit Sunday Mirror mai számában érdekes összeállítás jelent meg: a Forma-1-es mezőny tagjai beszélnek egykori példaképeikről.
Jenson Button, Brawn GP
"Nem volt igazi kedvenc versenyzőm, de nagyon tetszett az Ayrton Senna és Alain Prost közötti küzdelem. A néhai James Hunt is tetszett, bár nem feltétlenül a versenyzése miatt. Az igazi sportpéldaképem Lance Armstrong. Sosem felejtem el, hogy ő egyszer azt mondta: "A fájdalom csak ideiglenes. Eltarthat egy percig, egy óráig, egy napig vagy egy évig, de végül elmúlik, és valami más lép a helyébe. De ha az ember feladja, akkor örökké fog tartani."
-Hamilton nem írja le a női versenyzőket, Button viszont igen:S
A sport hatvan éves története során mindössze öt női versenyző próbálkozott a bajnokságban, legutóbb 1992-ben Giovanna Amati, aki még csak kvalifikálni sem tudta magát a versenyre.
A legsikeresebb női pilóta Lella Lombardi volt, aki az 1975-ös Spanyol Nagydíjon elért hatodik helyezésével fél pontot szerzett a tragikus, félbeszakított versenyen, ahol öt néző életét vesztette egy hatalmas baleset következtében.
Lombardi után voltak még próbálkozók, de eddig senki nem járt sikerrel. Sokan azt gondolják, hogy a nők nem is valók versenyzőnek, ám Hamilton szerint eljön a nap, mikor egy nő csatlakozni fog a mezőnyhöz, és mindenkit megizzaszt.
"Ahogy a világ fejlődik, elkerülhetetlenül jön majd egy nő, aki szétrúgja mindenki seggét. Csak a legjobbakban fogok bízni, mikor ez eljön" – mondta Hamilton a The Sun-nak adott interjújában.
A jelenlegi listavezető, Jenson Button korábban az FHM férfimagazinnak így beszélt a női versenyzőkről: "Egy csaj nagy mellekkel soha nem érezné magát kényelmesen az autóban, és a szerelők sem tudnának megfelelően koncentrálni."(ez nem volt szép...)
Az elmúlt hónapokban, különösen az amerikai csapat, az Team US F1 belépése kapcsán felreppent a hír, miszerint az IndyCar sztárja, Danica Patrick akár már a következő évben csatlakozhat a mezőnyhöz a Forma-1-ben, ám a "címlaplány" határozottan cáfolta az erről szóló híreszteléseket.
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) pénteken nyilvánosságra hozta a 2010-es Forma-1-es világbajnoki sorozat résztvevőinek névsorát. A listán szerepel az összes jelenlegi alakulat is, de közülük öten még nem véglegesen. A három újonc a US F1, a Campos és a Manor lett.
Az FIA és a jelenlegi csapatok közt fennálló vita miatt a Williams és a Force India kivételével mindenki feltételesen adta le nevezését az idei évre. Mint az a lista nyilvánossá tételekor kiderült a nevesített két istálló mellett a Ferrari, valamint a Red Bull két csapata, a Red Bull Racing és a Toro Rosso is feltétel nélkül nevezhetett, hiszen ők is teljes értékű tagjai a jövő évi mezőnynek. Csakúgy, mint a három új istálló: a legrégebbi jelentkező, a US F1, a Campos, valamint a Manor.
A sorozatban jelenleg is versenyző öt istálló (köztük több nagy autógyártó csapata) viszont kis csillaggal a neve mellett került fel a listára, ami azt jelenti, hogy ők adtak le feltételes nevezést. Őket az FIA találkozóra invitálta (még június 19. előtt le kell ülniük és meg kell egyezniük), hogy megvitassák a helyzetet. Az öt csapat a következő: McLaren-Mercedes, BMW Sauber, Renault, Toyota és Brawn GP.
Nem csak öt csapat függőben lévő ügye miatt nem tekinthető véglegesnek a lista, hanem azért is, mert a Ferrari is feltételekkel nevezett, az FIA mégis fixen csapatként szerepelteti az olaszokat a listán, akik nyilvánvalóan szeretnék még tisztázni magukat.
Egyelőre az sem ismert, hogy jövőre milyen szabályok mellett rendezik meg a Forma-1-es világbajnoki sorozatot, tehát finoman szólva is sok a kérdőjel.
Az viszont biztos - legalább is az FIA nevezési listája alapján -, hogy a három új istálló Cosworth erőforrásokat használ majd.
A 2010-es Forma-1-es nevezési lista:
Csapat
Konstruktőr
Brawn GP Formula One Team*
Brawn TBA
Scuderia Ferrari
MarlboroFerrari
Scuderia Toro Rosso
STR TBA
Red Bull Racing
Red Bull Racing TTBA
At&T Williams
Williams Toyota
Force India F1 Team
Force India Mercedes
Campos Grand Prix
Campos Cosworth
Manor Grand Prix
Manor Cosworth
Team US F1
Team US F1 Cosworth
Vodafone McLaren Mercedes*
McLaren Mercedes
BMW Sauber F1 Team*
BMW Sauber
Renault F1 Team*
Renault
Panasonic Toyota Racing*
Toyota
* - ezen csapatok feltételekkel neveztek, velük az FIA még egyeztet
Nevezési huzavona - ez történt eddig
Sokáig az sem volt biztos, hogy a Forma-1 mezőnyét alkotó csapatok közül bárki is ott lesz a 2010-es rajtnál is, hiszen óriási vitába keveredtek az FIA-val.
A problémát az generálta, hogy a szövetség március közepén bejelentette, a Forma-1-ben 2010-től 30 millió angol fontban szabja meg a költségvetések felső határát, ám a csapatoknak nem kötelező ezt választaniuk. Az általános felháborodás hatására ezt megtoldották 10 millióval, de a csapatok így sem tudták ezt elfogadni.
A legtöbben a kilépéssel fenyegetőztek, mivel az FIA szabályai kettészakították volna a sorozatot, azokra, akik a költségvetési plafont választva több technikai szabadságot élveznek, és azokra, akik korlátlanul költenek, de ennek fejébe szigorú technikai korlátok közé kényszerülnek.
Sokáig úgy tűnt, hogy nem lesz egyezség, mivel Max Mosley és a csapatok szövetsége, a FOTA sem akart engedni. A május 29-i határidőig végül az összes jelenlegi csapat leadta nevezését, de feltételeket szabtak az FIA-nak. A nevezési határidő és a rajtlista kihirdetésének időpontja (június 12.) közt a csapatok képviselői és Mosley többször is találkoztak, és ezeken végül az utolsó pillanatban sikerült megegyezniük, így a jelenlegi alakulatok jövőre is ott lesznek a Forma-1-es rajtrácson.
Mindeközben a költségcsökkentési intézkedések hatására számtalan új csapat jelentkezett, melyek közül a 10 mostani résztvevő mellé három kerülhetett be a 2010-es mezőnybe, ahol maximum 13 istálló állhat rajthoz.
Button azt nyilatkozta, hogy minden versenyt meg akar nyerni idén!
Az idei szezonból hátralevő tíz futam mindegyikét meg akarja nyerni Jenson Button. A vb pontversenyt vezető pilóta úgy gondolja, nem lehet más célja, hiszen autója jelenleg legjobb a mezőnyben, ő pedig minden egyes győzelemnek ugyanúgy örül.
Az idei hét versenyből hatot megnyerő brit úgy gondolja, a többi pilóta bármikor képes olyan teljesítményre, hogy megelőzzék őt: "Minden futamot meg akarok nyerni idén. Van azonban tizenkilenc másik srác, akik ebben meg akarnak akadályozni. Azt lehet mondani, hogy jelenleg tökéletes a helyzet, de könnyen rosszra is fordulhat"- elemezte a jelenlegi szituációt Jenson Button a crash.net-en.
"A többiek is bármikor találhatnak valamit, amitől olyan gyorsak lesznek, mint mi, vagy talán gyorsabbak is, úgyhogy semmit nem lehet biztosra venni, és folyamatosan hajtani kell. Nem lehet lazsálni egy kicsit sem, és pusztán reménykedni a legjobban, vagy hátradőlni. Mindig hajtani kell. Huszonhat pont előnyöm van, ami nem rossz, de továbbra sem engedek ki. A legjobb munkát akarom végezni minden versenyen, és mindent megteszek, hogy lehetőségem legyen az összes futamot megnyerni. Azonban azt is tudom, hogy nem lesz könnyű. Lesz rossz versenyem és le is győz majd valaki, de azt hiszem, felkészültem erre is."
A július végén sorra kerülő Magyar Nagydíjra mindenképpen listavezetőként érkező Brawn pilóta meggyőződése szerint azonban idén már nehéz lesz bárkinek is legyőzni csapatát: "Az biztos, hogy jó pozícióban vagyok. A Török Nagydíj megmutatta, hogy nekünk van a legversenyképesebb autónk, de szerintem a legjobb "csomag" is a mienk. Az autó igazán fekszik nekem, úgyhogy a maximumot tudom nyújtani. A csapaton belül mindenki nagyon jó helyzetben van, és valamennyien száz százalékosan teljesítenek"- dicsérte övéit nyilatkozata zárásaként Button.
Hamilton le akarja győzni Buttont...
A tavalyi világbajnok, Lewis Hamilton csak szenved az idei évben, esélye sincs megvédeni a címét. A brit pilóta saját elmondása szerint a szezon első három futamán rendkívül frusztrált volt emiatt, mostanra azonban beletörődött, hogy az MP4-24-es nem versenyképes, és új célokat tűzött ki maga elé.
Minden idők legfiatalabb világbajnoka Stuttgartban, a Mercedes-Benz múzeumában nyilatkozott: "Magasak az elvárásaid, de bármit is teszel, nem tudod teljesíteni őket. Óriási volt a csalódottság bennem, fel tudtam volna robbanni. Olyan voltam, mint egy vulkán, de magamban kellett tartani és nyelni egy nagyot."
Hamilton a Spanyol Nagydíj után feladta az idei évre vonatkozó nagyratörő terveit és új célokat fogalmazott meg: "Tíz verseny van még hátra, és szeretném, ha néhány futamon fel tudnám venni a versenyt Jenson Buttonnal. Le akarom őt győzni, vagy legalább egy dobogós helyet szerezni, ebben az esetben számomra meg lenne mentve a szezon."
A kérdésre, miszerint milyen lenne az ideális autó számára, nem túl meglepő választ adott: "Fognék egy Brawn autót - a szuper Mercedes motor már úgyis benne van - beletenném a KERS rendszerünket és lefesteném ezüst színűre"- zárta a Bild című német lapnak adott nyilatkozatát Hamilton.
Ecclestone unja Button egyeduralmát
Az idei hét futamból hatot Jenson Button nyert, így meglehetősen egyoldalúvá vált a 2009-es Forma-1-es világbajnoki sorozat. A széria jogtulajdonosa, Bernie Ecclestone elismeri honfitársa teljesítményét, de több izgalmat szeretne.
"Bizonyos szempontból ezek az eredmények rendkívül jók. Button számára természetesen ez egy igazán klassz dolog, a bajnokság és a látványosság szempontjából viszont egyáltalán nem"- vélekedett Ecclestone, aki természetesen arra utalt, hogy a brit pilóta hét futam után már 26 ponttal vezet, és nem kizárt, hogy hamarosan világbajnokká avatják, amivel a bajnokság utolsó futamai érdektelenné válhatnak.
"Persze az emberek szívesen látnak szupersztárokat, de én több izgalmat, kiélezettebb versenyzést szeretnék. Persze még nem kizárt, hogy teljesül a kívánságom..."- zárta a Daily Express-nek nyilatkozó brit.