Jenson 4. lett az els szabadedzsen, pnteken2009.08.21. 15:16, ANett
Szerkeztve:
-
Hrek:
-Jenson szerint rtalltak a problmk okra
Jenson Button optimistn kszl az Eurpa Nagydjra, mert gy rzi, sikerlt megtallni s orvosolni a problmt, ami miatt az elmlt nhny futamon a Brawn GP gyengbben szerepelt, mint a szezon elejn.
A Red Bull Racing formajavulsnak s a Brawn GP visszaessnek kvetkeztben jelentsen cskkent Button elnye a vilgbajnoki pontversenyben. A visszaesst az okozta, hogy a Brawn auti kptelenek kell hmrskletre melegteni a gumikat, ezrt nem megfelel a tapadsuk. Button szerint a nyri sznetben sikerlt a problma mlyre sni, s megfelel megoldst tallni r: "A sznetet s a gyrlellst kveten a mrnkknek sikerlt pr napot dolgozni az autn, s ellltak nhny tlettel"- idzi a piltt az autosport.com.
"Beszltem a mrnkmmel, Andy Shovlinnal, s minden aerodinamikai fejlesztssel kapcsolatos dolgot tnztnk, amit Valenciba visznk. Lpsrl lpsre tvizsgltuk tovbb az aut valamennyi mechanikai belltssal kapcsolatos paramtert, egszen a szezon elejtl kezdve. Sikerlt megfigyelnnk egy trendet, ami alapjn gy gondoljuk, rtjk az okt a gumiproblminknak. Ha nem tudjuk ket jl hasznlni, az aerodinamikai fejlesztsek semmit sem rnek, mert az egyik legalapvetbb sszetev hinyzik ahhoz, hogy az aut gyors legyen. A htvgn kiprblunk nhny elemet, amiket a korbbi versenyeken tettnk fel az autra, sszehasonltjuk ket, s megltjuk, milyen vltozst hoznak"- vzolta Button a csapat valenciai munkjnak f irnyvonalt.
"Elkpzelhet, hogy a pnteki nap vgn feltesszk a keznket s beismerjk, nem tudjuk, mirt vagyunk kptelenek megfelelen felmelegteni a gumikat. n azonban bizakod vagyok, gy rzem tudjuk a megoldst, s kpesek vagyunk jra nyer formba hozni az autt. Jelenleg nem fejleszteni kell, hanem megrteni az sszefggseket, s visszatrni oda, ahol hrom futammal ezeltt voltunk. A helyzet kiss fura, de ha hvs is lesz az idjrs, remnykedem hogy versenykpess tudjuk tenni az autt. Az elmlet nagyon jl hangzik a mrnki irodban, de meggyzdsem, hogy a helyes irnyba mozdultunk el. A szabadedzsek utn kiderl."
Az ltalnossgokon tlmenen a vb llovasa nem volt hajland megnevezni egyetlen konkrt terletet sem, amelyet vizsgltak, vagy amelyik a Brawn gumiproblmit okozhatta. "Azt hiszem, jelenleg jobb, ha csak a htvgre koncentrlunk. Utna taln tbbet is elrulok"- zrta titokzatosan okfejtst Jenson Button.
-Jenson 4. lett az els szabadedzsen, pnteken
A Magyar Nagydjat kveten hrom htvge is Forma-1-es futam nlkl telt el, hiszen idn rg nem ltott hosszsg sznetet iktattak be a versenynaptrba. A 2009-es szezon Valenciban folytatdik, ahol az els szabadedzsen Rubens Barrichello volt a leggyorsabb.
A piltk az elmlt hetekben kedvkre napozhattak s lvezhettk a nyarat, gy bizonyra nem bntk, hogy Valenciban nem knikula vrta ket, a 26 fokos hmrsklet igazn kellemes krlmnyeket biztostott ahhoz, hogy jra felvegyk a ritmust.
A szoksoknak megfelelen kivtel nlkl mindenki egy installcis krrel kezdte az Eurpa Nagydjat, majd j fl rra a tbbsg a garzsokban kszlt a folytatsra.
A kt Toro Rosso-pilta, Sbastien Buemi s a hazai kznsge eltt autz Jaime Alguersuari azonban kint maradt a plyn, majd rvidesen csatlakozott hozzjuk a Renault jonca, Romain Grosjean is. Sokig Buemi vezetett, m amikor a tbbiek is munkhoz lttak, akkor a svjci - a paprformnak megfelelen - alaposan lejjebb csszott.
Br Luca Badoer hta mgtt kis hjn 50 Forma-1-es futam van mr, a Ferrari piltja mgis nyugodtan tekinthet joncnak, hiszen legutbb 1999-ben szerepelt a sorozatban. Az olasz istll knyszerbl nylt 38 ves tesztpiltjhoz, hiszen Felipe Massa jelenleg mg lbadozik a Magyarorszgon sszeszedett koponyasrlsbl, a helyre beugrani kszl Michael Schumacher pedig korbbi nyaksrlse miatt nem lhetett autba. Badoer nhny napja mr tesztelte az F60-ast, de bven volt mg mit behoznia, gy nem is csoda, hogy utolsknt zrta a pnteki els gyakorlst.
A spanyol publikumnak mr az is nagy rmet okozott, hogy Alguersuari mellett Fernando Alonso is ott lehet a meznyben (a Renault egyfutamos eltiltst htfn trltk), az pedig amolyan rads volt, hogy a ktszeres vilgbajnok a trning derekn percekig az len llt. Az idei bajnoki cmre legeslyesebb csapatok, a Brawn GP s a Red Bull Racing azonban hamar igazoltk, hogy mirt is k llnak a tabella ln, Jenson Button, Sebastian Vettel s Mark Webber sorrend alakult ki az els hrom helyen.
Mr csak b hsz perc volt htra, amikor Heikki Kovalainen elsknt vitte 1 perc 43 msodperc al a kridt. Mclarenes csapattrsa, Lewis Hamilton sem akart lemaradni, elbb is ttrte a bvs hatrt, majd a Magyar Nagydj gyztese 8 ezreddel meg is elzte csapattrst.
Sokig azonban nem rlhettek az ezstnyilak, mivel Rubens Barrichello ismt a Brawn GP-nek szerezte meg az ideiglenes els helyet. Legalbbis ekkor ezt gondoltuk, viszont a leintsig mr senki sem tudta tlszrnyalni a brazilt, gy nyert.
Barrichello mgtt a kt McLaren mg helyet cserlt, Kovalainen visszaelzte Hamiltont, vagyis a jelek szerint a hungaroringi gyzelem nem egy vletlen eredmny volt, a wokingiak valban fejldtek az elmlt hetekben.
Button s Vettel is megrizte helyt az lmeznyben, Webbert azonban Adrian Sutil (!) s Nakadzsima Kazuki is megelzte. A legjobb tz meznyt kt vilgbajnok, Alonso s Kimi Rikknen egsztette ki.
Mindkt bajnok j csapattrsat kapott a htvgre, akik egyelre alaposan el is maradtak tlk. Romain Grosjean egy msodperccel volt lassabb a msik Renault-val, a francia a 17. helyen zrt. A mezny korelnke, Luca Badoer viszont sokkal lassabb volt, az olasz majd’ 3,5 msodpercet kapott Barrichelltl, de Rikknen idejt sem tudta megkzelteni, st a 19. helyezett Timo Glocktl is b egy msodperccel kikapott
A kt Toro Rosso teljestmnye kifejezetten jnak mondhat, hiszen az eddig rendre a mezny vgn kullog alakulat a 11. s a 13. pozcival zrt, igaz, egy szabadedzs eredmnytl mg biztosan nem lesz eufrikus hangulat a csapatnl. Nmi meglepetsre Nico Rosberg s a kt Toyota messze elmaradt a top10-tl.
Az Eurpa Nagydj pnteki msodik szabadedzst 14 rtl rendezik.
Eurpa Nagydj 1. szabadedzs |
Poz |
Pilta |
Csapat |
Id |
Kr |
1. |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1:42.460 |
|
19 |
2. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:42.636 |
+0.176 |
16 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:42.654 |
+0.194 |
18 |
4. |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:43.074 |
+0.614 |
19 |
5. |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:43.088 |
+0.628 |
17 |
6. |
Adrian Sutil |
Force India |
1:43.209 |
+0.749 |
13 |
7. |
Nakadzsima Kazuki |
Williams |
1:43.225 |
+0.765 |
25 |
8. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:43.243 |
+0.783 |
19 |
9. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:43.345 |
+0.885 |
18 |
10. |
Kimi Rikknen |
Ferrari |
1:43.384 |
+0.924 |
23 |
11. |
Sbastien Buemi |
Toro Rosso |
1:43.389 |
+0.929 |
30 |
12. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:43.419 |
+0.959 |
20 |
13. |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1:43.637 |
+1.177 |
30 |
14. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:43.746 |
+1.286 |
22 |
15. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:44.040 |
+1.580 |
23 |
16. |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:44.126 |
+1.666 |
17 |
17. |
Romain Grosjean |
Renault |
1:44.356 |
+1.896 |
23 |
18. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:44.638 |
+2.178 |
26 |
19. |
Timo Glock |
Toyota |
1:44.732 |
+2.272 |
28 |
20. |
Luca Badoer |
Ferrari |
1:45.840 |
+3.380 |
25 |
A nyri sznet utn a valenciai kikt vr a F1-es piltkra2009.08.19. 10:12, ANett
Szerkeztve:
-
Hrek:
-A nyrisznet utn a valenciai kikt vr a Forma1-es piltkra
Msodszor kzdhet meg a Forma-1-es mezny a valenciai utcai plya kihvsaival, a spanyol vros kiktjben kialaktott aszfaltcsk ugyanis msodik ve ad otthont az Eurpa Nagydjnak. A legnagyobb favoritnak tovbbra is a Brawn GP s a Red Bull Racing szmt, de a gyzelemre eslyesek kz lpett a feltmad vilgbajnok, Lewis Hamilton is.
Utoljra jlius vgn, ppen haznkban csaptak ssze a Forma-1-es versenyzk, azta jl megrdemelt nyri sznetket tltttk az istllk. A holtidben sem maradtunk azonban esemnyek s izgalmak nlkl, hiszen napokig a Hungaroringen balesetet szenved ferraris Felipe Massrt szortott a vilg, aztn a Renault valenciai futamtl val eltiltsa, s a htszeres vilgbajnok, Michael Schumacher visszatrse is bven szolgltatott hreket.
Meghisult Schumacher visszatrse, ott lesz a Renault Valenciban
A Magyar Nagydj idmrjn Massa slyos balesetet szenvedett, de a magyar orvosok kivl munkjnak ksznheten szerencsre gyorsan gygyul, a kvetkez nhny futamot azonban ki kell hagynia, ami a valenciai Eurpa Nagydj esetben azt jelenti, hogy a tavalyi futamgyztesnek nem lesz lehetsge megismtelni a sikert.
Szinte rgtn azutn, hogy kiderlt, Massnak hosszabb idt kell kihagynia, megkezddtek a tallgatsok a pilta utdjrl, s termszetesen szba kerlt a htszeres vilgbajnok, a maranelliaknl 2006-os visszavonulsa ta tancsadknt s alkalmi tesztpiltaknt dolgoz Michael Schumacher neve is. A nmet vllalta is a kihvst, s megkezdte a felkszlst, m vgl egszsgi llapota miatt visszamondta a felkrst, kiderlt ugyanis, hogy februri motorbalesete miatt a nyaka nem brja a Forma-1-es autban r nehezed terhelst. Nhny napja pedig eldlt, az olaszok tesztpiltja, Luca Badoer helyettesti a valenciai futamon Masst. Schumacher szurkolinak nmi vigasz jelenthet az, hogy a nmet klasszis a helysznen szort majd a maranelliaknak.
A Magyar Nagydj a leintst kveten is bvelkedett izgalmakban, a helysznen dolgoz versenybrk ugyanis eltiltottk a Renault-t a spanyol htvgtl, ami ellen termszetesen a francik azonnal be is nyjtottk fellebbezsket. A szigor dnts Fernando Alonso leszakad abroncsa miatt szletett, a Nemzetkzi Automobil-szvetsg (FIA) fellebbviteli brsga azonban vgl "megkegyelmezett" az istllnak, s pnzbrsgra mrskelte a Hungaroringen meghozott tletet. Mindez azt jelenti, hogy a spanyol szurkolk lthatjk nagy kedvencket, Alonst, aki nem kizrt, hogy Magyarorszghoz hasonlan olyan taktikt vlaszt majd, aminek ksznheten pole pozcival rvendeztetheti meg rajongit. A fellebbviteli brsg jval enyhbb tlete mr ismert volt, azt azonban mg nem lehetett tudni, hogy ki vltja Valencitl kezdve a Magyar Nagydj utn menesztett Nelsinho Piquet-t. Valsznleg azonban a tbbsgnek nem okozott meglepetst az, hogy a Renault vezetsgnek a GP2-ben jelenleg msodik helyen ll Romain Grosjeanra esett a vlasztsa .
A fkek komoly terhelst kapnak a valenciai plyn
A fiatal francihoz hasonlan Badoer s a Toro Rossnl a Hungaroringen bemutatkoz Jaime Alguersuari szmra is jdonsg lesz a valenciai teherkiktben kialaktott utcai plya, amely egybknt nem tlsgosan lopta be magt a piltk szvbe tavaly. Ennek oka az, hogy az elzetes vrakozsokkal ellenttben a helysznen komoly jelentsge volt annak, hogy ki hogyan kvalifikl, hiszen elzni szinte lehetetlen volt. A 12-es kanyarnl knlkozik ugyanakkor a legjobb lehetsg elzsre, itt kell a leghosszabb fktvot vennik a versenyzknek. A valenciai utcai plya, mgsem hasonlthat Monachoz, hiszen a spanyol kiktvrosban nem lakpletek kztt szguldoznak a rsztvevk, radsul szmos buktr is szolglja a versenyzk biztonsgt.
A 25 kanyarbl ll, betonfalakkal krbevett aszfaltcskon - amelynek klnlegessge az ugyancsak a versenyplyhoz tartoz 140 mter hossz forghd-, lassabb s gyors szakaszok egyarnt vannak, a vonalvezetse a piltk s mrnkk szmra is komoly kihvst jelent. Az egyenesekben nagyon gyors autra van szksg, mg fkezsekkor nagyon stabil versenygpre. A lass s kzepes kanyarok miatt a renault-sok szerint a kivl mechanikai tapads is elengedhetetlen. A csapatok kzepes leszorters belltsokat hasznlnak, s hasonlan lltjk be az autkat, mint Sanghajban s Bahreinben. Alonso elmondta, hogy jmaga az utols szektort, a 17-es s 25-s kanyarok kztti rszt tallja a legizgalmasabbnak, mivel itt szinte vgig padlgzzal lehet tmenni. Az utols kanyar klnsen nehz a spanyol megtlse szerint, mert mintegy 300 km per rs sebessggel kzeltik meg, s mivel az v nagyon lass, gy mr a 24-es kanyar utn fkezni kell. ppen ezrt itt knnyen lehet hibzni, s nem ritka, hogy blokkolnak a kerekek a versenygpeken.
Az 5419 mter hossz plyn 57 krt kell megtennik az Eurpa Nagydj alatt a piltknak, a Brembo adatlapja szerint a valenciai plya nehznek szmt fkezs szempontjbl, s mg egy vvel ezeltt a kr 14%-t tltttk a versenyzk lasstssal, addig idn ez az rtk 16% lesz. S hogy mennyire is szmt kemny helysznnek a fkek szempontjbl a valenciai aszfaltcsk, azt jl mutatja azt, hogy a 12-es s a 17-es kanyarok eltt 300 km per rrl kell szinte llra fkeznik a versenygpeket a mezny tagjainak. A fkek optimlis mkdsre teht oda kell figyelnik a mrnkknek, a htshez hasonlan, utbbinak azrt is van jelentsge, mert a meteorolgiai jelentsek szerint a versenyhtvge mindhrom napjn tiszta, napos id vrhat, 20 Celsius fok feletti hmrsklettel.
A motorok szempontjbl kevsb kemny plynak tekinthet a valenciai, egy kr nagyjbl 60%-ban mkdnek maximlis fordulatszmon az erforrsok, az tlagnl ugyanis alacsonyabb ez a szm.
Ami a gumikat illeti, a Forma-1 egyedli gumiszlltja, a Bridgestone a 2009-es knlatbl a lgy s a szuperlgy keverkeket viszi a teherkiktben felhzott utcai plyra. Utbbi egybknt a htvge elejn meglehetsen poros lesz, ezen az aszfalton pedig az elbb emltett kt gumitpus biztosthatja a legjobb tapadst. A Bridgestone ugyanezt a kt keverket adta a csapatoknak Monacban s a jlius vgi Magyar Nagydjon is. Az aszfalt llapota egybknt javulni fog, amint az autk felgumizzk a plyt. A legfbb aggodalmat a hts gumik kopsa okozza, amelyre oda kell figyelnik a mrnkknek. Nagy krds, hogy azok a csapatok, amelyek bevetettk a KERS-t, Valenciban mire mennek az energia-visszanyer rendszerrel, hiszen elzni, mint ahogyan arrl mr sz esett, szinte lehetetlen. Mindemellett nem kizrt az sem, hogy a szerkezettel felszerelt versenygpeket piltk ppen, hogy szenvedni fognak a KERS miatt, hiszen megesett mr idn az, hogy beszorultak egy lassabb aut mg. s ott, ahol nehz elzni, nem is lehet kihasznlni a rendszer nyjtotta plusz lerket. A hossz egyenesekben viszont mindenkppen segthet elhzni a KERS-es autknak ldzik ell.
j csere2009.08.18. 17:13, ANett
Szerkeztve:
-j elit csere
Hrek:
-Nincs semmi hr...
Kpek Jensonrl, s Jess-rl2009.08.17. 11:42, ANett
Elad Button Bugatti Veryron-ja2009.08.14. 12:20, ANett
Szerkeztve:
-
Hrek:
-Elad Button Veryron-ja
A Forma1-es klasszis pilta nemcsak a plyn szereti a sebessget kilvezni a Brawn GP volnja mgtt, de felhalmozott a garzsba is j nhny sportautt, kztk, a Bugatti Veyron-jt is, amely 408 km/h-s vgsebessgvel mg a Forma1-es versenyautnl is jval gyorsabban (~50 km/h-val) kpes szguldani. Button azonban megunhatta a jrgnyt, hiszen egy angol hirdetsi portlon mr keresi j tulajdonost a fekete szpsg.
Az Auto Trader honlapjn 900 ezer fontrt, nagyjbl 280 milli forintrt rulja a Veyron-t Button, itt azt is meg lehet tudni, hogy a Bugatti-ba mindssze 2400 km kerlt, teht egy elg megkmlt llapot pldnyrl van sz.Aki sajnln Buttont, hogy meg kell vlnia ettl a fekete csodajrgnytl, az ne tegye! Button valsznleg nem anyagi problmk miatt vlik meg autjtl, s ezzel az eladssal nem is marad cscsjrgnyok nlkl.
A Veyron-nal osztozik jelenleg a garzson mg egy Mercedes CLK DTM AMG s egy Ferrari Enzo is. De termszetesen htkznapibb sportautk is jszerivel megtallhatk a sztrpilta garzsban, mint amilyen az Audi RS6 Avant, vagy a BMW M5. A legkedvesebb autja pedig egy Mercedes C63 AMG, a legkisebb pedig egy smart.
|