Aerodinamikai egyensly
Az els- s hts tengelyek leszort erejnek harmonikus egyenslyi llapota.
Aerodinamikai hatsfok
A lehet legnagyobb leszort er a lehetsges legkisebb lgellenlls mellett.
Airbox
A motor felett tallhat "kmny". A vezet feje fltt tallhat nylson leveg ramlik e krtbe, melyben - annak specilis bels formja miatt - felgyorsul, s nagyobb hatsfokkal ri el a motor trombita alak szvcsveit. Az airboxot aerodinamikai szempontbl optimlt burkolat fedi.
Alulkormnyzottsg
A kanyarba tl nagy sebessggel rkez, vagy tl hamar kigyorstani akar aut ells kerekeinek vezetereje lecskken/megsemmisl. Az aut csszni kezd az els kerekein a kanyar kls ve fel. E jelensg veszlytelenebb, mint a tlkormnyzottsg (lsd a cmszt), de jelents idvesztesget okoz.
Apex
A kanyar bels vn elhelyezked fordulsi cscspont. (ejtsd: pex)
Autoklv
Egy nagynyoms kemence a karbon rszek kikemnytshez. A kukthoz hasonl mdon ebben "stik" a Formula-1-es autk f alkotelemeit, melyek magas hmrskleten s nagy nyomson rik el vgs szilrdsgukat.
Ballaszt
Jrulkos slyok, melyek az ltalban tl knny versenygpet emelik a tmeglimit fl. A kedvezbb slypont kialaktsa miatt az aut aljn helyezik el a ballasztslyokat.
Batman
Hajltott aero-elemek az oldaldobozok kzepn, a hts felfggeszts eltt, melyek a wingletek hatst erst(het)ik.
Benzin
Optimlt szuper-plusz zemanyag, 99-es, 100-as oktnszmmal. Elnye: magasabb energiasrsg, gyorsabb gs, alacsonyabb fogyaszts.
Biztonsgi ls
1999 ta ktelez. Baleset utn a piltt az lssel egytt lehet kiemelni a monocoque-bl. Az lshj a rntgensugarakat is tereszti.
Blackbox
Olyan kszlk, mely az aut minden fizikai mozgst, rezdlst, s a r hat erhatsokat fljegyzi. Klnsen fontos a balesetek analzisnl.
Blistering
Angol kifejezs, mely hlyagosodst jelent. E jelensget mg a Goodyear gumik utols veiben ismerhettnk meg igazn. A gumik futfellete rszben felvlik a karkasszrl, hlyagos lesz, s ledobdik - nagyban rontva a tapadst s menetviselkedst. Leggyakrabban extrm aszfalt- s gumihmrskleteknl trtnik.
Box
Angol sz, melynek tvoli jelentse garzs, ahol a versenyautkat s a technikai felszerelseket troljk egy teszt, illetve verseny sorn. Minden csapat legalbb hrom boxszal rendelkezik, ahol kett a versenyautt, egy pedig a tartalkautt szolglja ki.
CAD/CAM
Computer Aided Design/Computer Aided Manufacturing, azaz szmtgp segtsgvel trtn tervezs s gyrts.
Chassis
Francia/angol fogalom, mely a kocsitestre, s annak funkcionlis, mechanikus kiegsztire utal. rtelmezni magyarul futm-viszonylatban kell, melybe bele kell vonnunk a kocsiszekrny szilrdsgt s a felfggesztsi komponensek viselkedst. Ha j a "sassz": a kocsitest kellen merev, a futm kedvez geometrij, j mechanikus tfogst ad, s jl reagl az tegyenetlensgekre.
Compound
A kvalifikci eltt mindenkinek el kell dntenie, milyen keverk gumit hasznl a versenyen. A gumikeverk (compound) lehet lgyabb, vagy kemnyebb. Elbbi jobban tapad, de rvidebb lettartam, utbbi fordtva. Esgumik tetszs szerint vlaszthatk.
Concorde-Agreement
A FOCA s FIA kztt kttetett egyezsg, mely a szablyvltozsokat csak kzs egyetrts mellett engedlyezi.
Curbs vagy Kerbs
A kanyarok kls s/vagy bels vn tallhat kerkvet- illetve rzkvek.
Deflektor (Barge Boards)
Angol sz, mely szlterelt jelent, s a karosszria mellett, az els kerekek mgtt tallhat alkatrszekre utal. Ezek a nagyfellet, hajltott lemezek nyugtatjk meg a kerekek ltal megrvnyeltetett levegt, gy a ht jobb hatsfok lgramot kap.
Differencil
A hajtott kerekek kiegyenltmve, mely a kls s a bels ven fordul kerekek fordulatszm-klnbsgeit egyenlti ki. Elektronikusan is vezrelhet, s a kanyarstabilits rdekben alkalmazhatk klnfle differencilzrak. A hinyos szablyok miatt a differencil-kiprgsgtl egysgek kezdenek ttekinthetetlenn, kontrolllhatatlann vlni, arnytalan elnyket biztostva a nagy kltsgvets cscs-csapatoknak.
Diffzor
Aerodinamikai vezetelem, mely az aut hts kerekei kztt tallhat. Flemeli s megvezeti az aut alja all rkez levegt; leszortert kelt. Hts szrnnyal kombinlt hatsa leginkbb esben lthat, mikor az autk ltvnyos "kakasfarkat" hznak maguk mgtt.
Dirty air
Angolul piszkos leveg, jelentse pedig azokra az ramlsokra, lgrvnyekre vonatkozik, mely a halad aut hta mgtt tallhat. Ez a jelensg a kusza ramlsok miatt (is) cskkenti a htul halad kocsi els szrnynak leszorterejt.
Drive-by-wire
Korbban Fly-by-wire throttle; mely a replsbl thzastott kifejezs. Elektronikusan vezrelt gzpedl, ahol a vezet csupn egy potmtert nyomkod, de a rendszer nincs mechanikus kapcsolatban a motorral. A pillangszelepeket teht nem bowden, hanem az elektronika nyitja-zrja.
ECU
Engine Control Unit, vagy Electronic Control Unit. Ez az elektronikus alapprocesszor vezrli az autt, vagy a motort s trolja a legfontosabb jeleket. Nlkle nem mkdik se vlt, se motor�
Fedlzeti kamera
Minden aut rendelkezik fedlzeti kamerval, olykor tbbel is. Ezeket az airboxon, a cockpiten/-ben, az els- s hts szrnyakon stb. helyezik el. Minden perspekvt csupn a digitlis Premiere World csatornn lthatunk, a szoksos kzvettsek megelgszenek eggyel. A kamerk fontos szerepeket kapnak egyes szitucik, balesetek kirtkelsnl.
Fkegyensly
Az aut elejre, illetve htuljra hat fkerk viszonya, melyet a versenyz a kormnyrl is llthat. Tiltott viszont a bal s jobb oldali kerekek kztt varilhat fkegyensly.
Fkek
A Formula-1-es autk karbontrcss fkrendszerrel rendelkeznek. Ezek zemi hfoka mintegy 600-800 C, s ilyenkor a trcsk ltvnyosan izzanak. Az els s a hts futm kln fkkrre kapcsoldik.
Fkfolt v. lapos folt
A magyar versenyzsargonban nem tallhat meg e sz, csupn utalsokknt tallkozhatunk vele. Mikor a versenyz tl nagyot fkez; a gumi lltban csszva egy folton laposra kopik. Ilyenkor mr nem teljesen kerek a kerk, s a folt vllai elkezdik rzni a kormnyt. Ezek a vibrcik nemcsak kellemetlenek, de idt s pr lert is flemsztenek. Itthoni kifejezsek: "elfkezett kerk", "kocksra fkezett kerk", vagy "szgletesre fkezett kerk".
Felvezet kr
A rajt eltti utols kr, melyet a kvalifiklt autk lassan tesznek meg. Ilyenkor tilos a versenyzknek egymst, illetve az elttk halad Safety Cart elzni. Akinek indulskor problmja tmad versenyautjval, s nem tud kellen rvid id alatt felzrkzni az elhalad meznyhz, elveszti startpozcijt s knytelen leghtulrl nekivgni a versenynek.
FIA
Fdration International de l'Automobile, azaz Nemzetkzi Autsszvetsg. E francia illetsg hivatal a legnagyobb hatalom a versenysportban.
FOA
A Formula One Administration rvidtse. Az FOA a Formula-1 promcijrt felels SLEC egyik lenyvllalata. A SLEC ismt egy rvidts, mely Bernie Ecclestone felesgnek nevbl, a Slavica Ecclestone-bl szrmazik. E cg (csald) birtokolja a SLEC rszvnyek 25 szzalkt, mg a tbbit a Kirch mdiabirodalom mondhatja magnak.
FOCA
A Formula One Constructors Association rvidtse. A Formula-1-es Konstruktrk Szvetsge kpviseli az FIA-vel s FOA-vel szembeni jogokat s elvrsokat.
Formula-1
1947-ben bevezetett fogalom a nagydj-versenyautk definilsra. A korbbi slyformult egy motorformula is kiegszti. Magyarorszg kznyelvben a lehet leghelytelenebbl Forma-1-gy nyomorodott. A forma egy geometriai alak(zat), a formula pedig egy szablyzat, definci.
Fldelcskok
Kt, fmbl kszl, hajlkony csk, mely a boxoknl kill a fldbl. A boxmegllsnl fljk hajt kocsi levezeti a benne keletkezett statikus elektromossgot, gy a tankols biztonsgosabb, szikramentes.
Fggleges hatrolk, vezrskok
Az els, illetve a hts szrnyak fggleges hatrollapjai.
Fttakark
A nyolcvanas vek elejtl hasznljk az elmelegt takarkat, melyek maximum 90 C-ig ftik fel a gumikat. A kpenyek gy kezdettl fogva jobban tapadnak.
GPDA
Az angol Grand Prix Drivers Association rvidtse. A Nagydj-piltk Szvetsge az autk, felszerelsek s plyk biztonsgosabb tteln fradozik, de csak javaslatokat tehet.
Grand Prix
Franciul "nagydj". 1906-ban rendeztk meg az els ilyen titulussal rendelkez versenyt, melyet a magyar Szisz Ferenc nyert meg egy 90 lers Renault nyergben. Az 1236 kilomteres versenytv megttelhez 12 ra 15 percre volt szksge. Az tlagsebessg 101,195 km/h volt.
Grip
Ez az angol kifejezs takarja az tfogst, ttartst, melyet egy versenygp generlni kpes. Megklnbztetnk mechanikus s aerodinamikai gripet.
Gumik
F szlltk: Bridgestone s Michelin. A "fekete arany" szllti ldkl harcot folytatnak egyms ellen. A szraz plyra val abroncsok ngy hosszanti bordval rendelkeznek, az esgumik tetszleges vzkiszort-rajzolattal. Elrt gumiszlessg: ell 30,5-35,5 cm, htul 36,6-38,0 cm.
HANS
Az angol Head and Neck Support kifejezs rvidtse. Egy karbon gallr, melyhez szjakkal csatlakozik a sisak. A szjak megakadlyozzk, hogy a versenyz feje a kormnynak, vagy a cockpitnek tkzzn. 2003-tl ktelez.
Idelis v
A leggyorsabb, de szinte soha nem a legrvidebb vonalvezetse egy kanyarnak, vagy plynak. Clja a legkevesebb idvesztesg elrse fkezskor, s a legkorbbi gzads a legjobb kigyorsts rdekben.
Idmrs
Minden aut els tengelyvonalban egy mikrojelad (transzponder) tallhat. Az autt a clvonalon s kt szektorvonalon mrik, az antennk ltal regisztrlt ideredmny pedig automatikusan rdik a szmtgpbe.
Intermediate
Mints slick, kztes gumitpus flvizes plykhoz, kisebb intenzits eshz. Ha e gumitpust tartsan nem hti vz, felmelegszik s eldurran. Ismt egy magyar mdra megnyomortott kifejezs, melyet itthon intermdiaknt hallhatunk. (Helyes ejtse: intermdiet.)
Jump start
Beugrs rajtolskor. A plyba beptett szenzorok jelzik a korai rajtot a versenyvezetsgnek, akik dntenek a bntetsrl.
Karkassz
A gumik egymsra vulkanizlt, fm- s aramidszvetbl ll tehervisel szerkezete. Bels felptse meghatrozza egy gumi menetviselkedst, rugzst, gyorstsi s fkezsi karaktert.
Kavicsgy
Durva kaviccsal megtlttt terletek a kanyarok kls vein. Szerepk, hogy a kicssz versenyautkat lelasstsk, megfogjk.
Kifkezs
A kanyar eltti fktvon elzzk meg az ellenfelet.
Kiprgsgtl
Megakadlyozza a meghajtott kerekek kiprgst, ezltal a hajter akadlytalanul jut a talajra. Elektronika avatkozik a pillangszelepek lltsba, a befecskendezsbe, a gyjtsba, illetve a kuplung, a vlt s a differencil vezrlsbe. Rajtnl s csszs kanyaroknl nagyon fontos!
Leszorter
Nyom- s szvhats, melyet a szrny- s a padllemez-profilok hoznak ltre. Ez szortja a kocsit az ttesthez.
Limiter
Gombnyomsra aktivld rendszer, mely a boxmegllsok alkalmval tartja a boxutca templimitjt. A limiter elveszi a gyjtst max. 5 hengertl, ezrt az autk rekedten szlnak, enyhn rngatnak. zemllapotrl a nyitott tanksapka s a villog hts fny tanskodik.
Mapping
Angolul a motorvezrls jelleggrbjt jelenti. Plytl, idjrstl, kvalifikcis, vagy versenybelltsoktl fgg, hogy a benzinbefecskendezs, a keverkarny, a gyjts s a fordulatszmhatr hogyan varildik, ezltal a hajtm milyen er- s nyomatkviszonyokkal dolgozik.
Minimlis tmeg
600 kg, rajtkszen, folyadkokkal s vezetvel egytt. Az FIA az edzseken szrprbaszeren ellenrzi a kocsik tmegt, de a verseny utn minden clba rt aut mrend.
Monocoque
Anglo-francia kifejezs, mely az nhord hjszerkezet, egyetlen darabbl ll alkatrszt jelenti, melyben a sofr helyet foglal. A kznyelv koporsnak is nevezi, noha a biztonsgrl szigor tkzsi elrsok gondoskodnak.
Monoposto
Olasz sz, jelentse egylses versenyaut, ltalban szabadon ll kerekekkel.
Motor
Az F1 elrsai tzhengeres, hrom liter hengerrtartalm, benzinzem erforrsokat specifiklnak. Nem hasznlhatk ovlis dugattyk, s teljestmnynvel knyszerfeltlts (turbo, vagy kompresszor). Nem hasznlhatk mr az egszgkrost, de knny s strapabr berilliumtvzetek sem, amelyek a motor teljestmnyt s lettartamt fokoztk.
Motorhome
A versenyzk s csapatvezetk nappali laksaknt, irodjaknt szolgl luxus-lakbuszok, melyek az jsgrk fogadsra, megvendgelsre is szakosodnak.
Nyalka
Boxbellsokkor lthat, hogy a ceremnit egy "tbls ember" veznyli. A tbla formja egy nyalkra hasonlt, innen az elnevezs. A nyalkn tallhat utastsok: ell "FK", htul "EGYES FOKOZAT". Nhny pilta szmra feltntetik, a LIMITER feliratot is, hogy a boxutcban elkerljk a sebessgtllpst. A nyalks ember a nyalka felrntsval jelzi, hogy kocsi elhagyhatja a boxot.
Paddock
A plya bels, zrt rsze, ahol a csapatok tboroznak. Itt helyezik el a kamionokat s a motorhome-okat is. Sz szerint istllkifutt, nyergelt jelent; pontos magyar defincija nincs.
Paddock Club
Exkluzv VIP-rszleg a paddockon kvl (!), ahonnan jl belthat a plya. ltalban specilis tribnn, vagy a boxpletek tetejn kap helyet.
Parc ferm
Franciul lezrt rsz/terlet, ahov a verseny utn az autk ellenrzsre begrdlnek. A manipulcik s csalsok kivdsre szolgl terleten nem tartzkodhat senki, mg a piltknak is el kell hagyniuk a parc fermt kiszlls utn. A kifejezs vgn az "" ejtend.
Pedlok
A mai F1-es kocsikban csupn gzt s fket tallunk. A legtbb pilta ballal fkez, gy jobbal folyamatosan tud gzt adni.
Penalty
Bntets. 2002-tl engedkenyebb, relisabb a szankcik rendszere. A korbbi, tz msodperces n. Stop&Go helyett mr a meglls nlkli, Drive-through bntets is alkalmazhat. A tovbbi idbntetsek a verseny vgn hozzaddnak az sszidhz.
Pit Lane
Angolul boxutca.
Pole Position
Angolul az els rajthely.
Pushrod
Angol mszaki kifejezs, mely a felfggeszts nyomrudas elrendezsre utal. A keresztlengkarokon tlsan thalad rugstagok a kocsicsr fels rszn csatlakoznak be, jellegzetes A-alakban. A futmvek karbonbl kszlnek, gy merevebbek s knnyebbek az aclnl. A mra mr nagyrszt kihalt pullrod (hzrudas) felfggeszts a rugstagokat V-alakban csatlakoztatja.
Qualifying
A szombati zredzs, kvalifikci angol megfelelje. Az elrt kridk alapjn hatrozzk meg a rajtsorrendet.
Rdikapcsolat
A versenyz s a csapat lland rdisszekttetsben ll egymssal a verseny s az edzsek ideje alatt. Az ads gyakorta zavart, s nha a piltk, sem "rtik" a csapat egyes utastsait, mikor pldul el kell engedni a csapattrsat�
Rajtlmpa
t pros piros fnyforrs gyullad fel egyms utn msodpercenknt, majd elalvsakor (4-7 sec.) a verseny elindul. A versenyzk csak az utols eltti lmpnl emelik a motort startfordulatszmra.
Rajtfellls
A kvalifikci eredmnyekppen kialakult vgs rajtsorrend szerint az autk oldalanknt 4 mterrel eltolt pozcibl vgnak neki a tvnak. Egyms mgtti sorakozsi tv: 8 m.
Rajtgp, startautomatika
Rajtols eltt a sofrnek nincs sok dolga. Elg meghzni a kuplungkart s megnyomni a rajtgp gombjt. A piros lmpk felgyulladsakor a pilta padlgzt ad (az elektronika nem engedi tlforgatni a motort), majd a zld fny felvillansakor elengedi a kuplungkart. Az aut nllan elvgez egy teljes rajtszekvencit; gyorst, vltogat. Az els fkezs trli a programot.
Rajtszm
A csapatoknak prban kiadott szmok, az elz esztend konstruktri sorrendje szerint. A vilgbajnok mindig az 1-est kapja; a balszerencss 13-ast nem adjk ki.
Reverse
Htrameneti fokozat, rkverc. Biztonsgi okokbl minden aut rendelkezik R-fokozattal.
Safety Car
Biztonsgi aut, mely rajt eltt, illetve veszly esetn felvezeti a meznyt, biztostva a plyt.
Scrutineering
Angolul a technikai gptvtel, ellenrzs. Alapkrds: megfelel-e az aut az elrsoknak? Az ellenrzsek az els edzs eltt, az edzsek utn, a kvalifikci kzben s utn, illetve a verseny utn trtnnek.
Sebessgvlt
A Formula-1-es autk vltja csaknem teljesen automatizlt. Egyes vltsokkor a kormny mgtti vltkarokat (jobb: flvlts, bal: visszavlts) mkdtetni kell, de a vlt nagyrszt automatikusan vlaszt vltsi szekvencit.
Setup
Az autbelltsok sszegz angol fogalma. A kritriumokban szerepel a futm, a szabad magassg s az aerodinamika belltsai, valamint a gumik hangolsa, kivlasztsa.
Shakedown
Angolul a versenyaut els tesztje, hogy "sszerzdjon".
Skid block
Az aut alatt hosszban vgignyl specilis lemez; extrm kemny mfa. 30 cm szles s 1 cm vastag, a verseny kzben pedig maximum 10 szzalka hasznldhat el.
Sofrcsere
Egy versenyhtvge els edzsig az autkat vezet versenyzket meg kell nevezni. Ezutn csak kivteles esetben lehet eltrni (pl. betegsg), de csak a kvalifikci megkezdsig.
Stewards
Fggetlen hivatalnokok, akik a verseny felgyeletvel vannak megbzva. k bntetik a csapatokat, s/vagy sofrket, ha technikai kihgst, vagy sportszertlen viselkedst szlelnek.
Szlrnyk
A hts szrnyak s a diffzor mgtti, viszonylag szlszegny zna, ahol kisebb a lgellenlls. A hts aut gy nagyobb vgsebessgre tehet szert, de lecskkent aerodinamikai hatsfoka miatt rosszabb a fkhats. A kakastarj alatt mintegy 170 mternyi szlrnyk lehetsges.
Szeleppneumatika
Hagyomnyos aclrugk mr alig viselnk el a 18 000-es fordulatszmokat. Ezrt megbzhatbb, tlnyomsos pneumatikus szeleprugk mkdnek a motorban. A srtett levegt palack, vagy a menetszl szolgltatja.
Sznszl, karbon
A modern versenyautk legfbb ptanyaga. Poliakrilnitril-szlakat lepedkk sznek, majd 2000 C-on megszenestenek. A lapokat ezutn - klns tekintettel a szlirnyra! - mhsejtszerkezet lapokkal (alumnium, Nomex) felvltva egymsra helyezik, majd 135 C-on egybestik (lsd autoklv). Az gy kszlt szendvics-hjszerkezet rendkvl knny s ers.
Szervkormny
2002-tl nem elektronikus, csupn hidraulikus rendszer engedlyezett.
Szponzor
Angolul az anyagiakat biztost reklmpartner, akinek klnfle reklmfelletek llnak rendelkezsre, a versenyautkon, kamionokon, az overallokon s a sisakokon. A fellet nagysga s a csapat/pilta jelentsge hatrozza meg az rat.
Szuperlicensz
Formula-1 jogostvny. Megszerzshez elengedhetetlen a szamrltra-versenyeken megszerzett j eredmnyek, s a Formula-1 Komisszi (FIA, csapatok, szponzorok) hozzjrulsa.
Tankols
1994 ta ismt megengedett, st most mr ktelez. Az elrs clja, hogy a nemltez elzseket a boxmegllsok strategizlsval valahogy ptoljk.
Tanksapka
A limiter mkdtetsekor (max. seb. 80 km/h) a tankfedl automatikusan kinylik.
T-Car
Tartalkaut angolul. Az edzseken s a warm-up-on korltlanul hasznlhat, de a versenyen csak akkor vethet be, ha azt maximum kt krrel a rajt utn piros zszlval megszaktjk.
Telemetria
Rdihullmos adattvitel, mely 2002-tl ismt kt irnyban engedlyezett. Nemcsak az aut kldi jeleit a boxba, hanem a technika kvlrl is befolysolhat. Veszlyhelyzetben a csapat, vagy a versenyvezetsg is jelezheti a templimitet a piltnak. A kls kontroll (motorvezrls, differencilllts, keverkkpzs, stb.) egyre n, de a versenyzk nem flnek a tvirnyts F1-tl.
Templimit
Sebessghatr a boxutcban. A szabadedzseken s kvalifikcin 60 km/h, warm-up-on s versenyen 80 (Monacban mindig 60). Az autk sebessgt radarral mrik.
Tlkormnyzottsg
A kanyarba tl nagy sebessggel rkez, vagy tl hamar kigyorstani akar aut hts kerekeinek vezetereje lecskken/megsemmisl. Ilyenkor az aut "megfarol", kitr a htulja, s a versenyz gyakran megforog. (V.: alulkormnyzottsg.)
Vilgbajnoksg
1950-ben lett hivatalos vilgbajnoksg az 1947-ben alaptott Formula-1. 1958 ta pedig konstruktr-titulusrt is versengenek.
Warm-up
30 perces melegt edzs a verseny kezdete eltt 4.5 rval, mikor a versenybelltsokat elvgzik.
Winglet
Kicsi kiegszt szrny(ak) az oldaldobozok tetejn/vgn, melyek a hts kerkrl emelik el a kros rvnyeket.
Yaw
Sokszor flrertelmezett sz, mely az aut menetdinamikai viselkedsben, kontrolllt csszsban/sodrdsban a "keresztbefordulsi faktor". Szaknyelven nem lland fordulsi rta. Ha van elegend yaw, az aut dinamikusabban fordul, mint egykedvbb trsai.
107 szzalkos szably
A versenyre azok a sofrk kvalifiklnak, akiknek ideredmnye maximum 7 szzalkkal lassabb az edzselsnl. A szably 1996 ta van rvnyben.