2010.08.24. 15:12, ANett
Taln vb-cmet dobott el a Toyota az F1-bl val tvozsval
Miutn a Toyota a tavalyi szezon utn bejelentette, tvozik a Forma-1-bl, egy vilgbajnoki cmre eslyes autt hagytak maguk mgtt. Ezt ltszott altmasztani a fejlesztsekben rszt vev, m a csapat kivonulst kveten a Virginhez tvoz Timo Glock tbb nyilatkozata. Miutn az utbbi hetekben egyre ersebben hallatszdtak olyan informcik, hogy a mr ksz versenygpet tvenn a Hispania, egyre tbb szakemberben felmerlt, vajon mi lehet az igazsg a TF110-es autval kapcsolatban. Nos, a teljes igazsg mg nem derlt ki, de a Toyota egykori fmrnke, Pascal Vasselon Glock szavait igazolta.
A Toyota a nehz gazdasgi helyzetre hivatkozva a 2009-es szezon utn jelentette be, hogy nyolc v utn gyzelem nlkl tvozik a motorsportok cscst jelent szribl, a Forma-1-bl. Pedig a 2010-es vre tervezett TF110 elnevezs aut gyakorlatilag mr ksz volt. St, azok, akik rszt vettek a fejlesztsi programban, mint pldul a csapat egyik versenyzje, Timo Glock, arrl radoztak, az j kocsival akr a vilgbajnoki cmrt is versenybe szllhattak volna, de a mr rgta vgyott futamgyzelemrt mindenkppen. Hiba krleltk a gyr vezetit, hogy a TF110 gyakorlati kiprblsig mindenkppen maradjanak a Forma-1-ben - rvknt a Honda esett is felhoztk, amely kiszllt, majd az utd, a Brawn GP tavaly mindkt vb-cmet megszerezte a 2008-ban kifejlesztett autival -, nem hallgattak senkire, s hrom nappal a 2009-es szezon vge utn azonnal bejelentettk a tvozst.
Pedig az adatok azt mutattk, az j versenygp valban sokkal jobb, mint az eldje, amely t versenyen rt el dobogs helyezst. Sokan azta is ktelkednek ebben, m nemrgiben megszlalt Pascal Vasselon, a Toyota csapatnak tavalyi fmrnke, aki mr konkrtumokkal is altmasztotta, mirt hozott hibs dntst a japn gyr.
"Amikor lelltunk az aut fejlesztsvel, az j modell hsz-harminc ponttal tbb leszortervel rendelkezett, mint az eldje. ppen ezrt az idei vre mr nyugodtan tzhettnk volna magunk el olyan clokat, amit pldul a tavalyi autval sosem tudtunk elrni, holott a 2009-es vltozat is j volt dobogs helyek megszerzsre"- rulta el a szakember az Auto Bild Motorsport-nak.
Az igazi titok kt dologban rejlett, ami miatt a Toyota tn legmerszebb lmai is megvalsulhattak volna. Az egyik a forradalmian magasra tervezett orrkp, mg a msik a diffzorba vezetett kipufogrendszer kifejlesztse volt. Vasselon vlemnye szerint a japn grda igencsak versenykpes lehetett volna idn.
"Az aerodinamikai rtkeink nagyon jk voltak, melyek alapjn biztosan lltom, hogy a tbbiek eltt jrtunk. Igaz, kiss extrm volt az aut kinzete, m az orrkp s az j diffzor is tkletes mkdst igazolt a szlcsatornban. Azonban minden hiba, a Toyota visszalpett, s az ltalunk is kifejlesztett jdonsgok versenykpessgt mi sem bizonytja jobban, mint a hasonl jtsokat bevet Red Bull idei szereplse"- folytatta a korbbi fmrnk.
Igaz, csak egy darab kszlt el a lassan a csoda kategrijba kerl TF110-bl az v elejre, de ha a kiszll USF1 helyre plyz Stefan GP megkapta volna az indulsi jogot, a szerbek ppen a Toyota F1-es rszlegnek beolvasztsval akartak azonnal eredmnyeket produklni.
"A fejlesztseinkkel mr gy lltunk, hogy amennyiben a Stefan GP elindulhatott volna az idnynyitn Bahreinben, akkor idre elkszlt volna a msodik aut is"- kzlte Jens Marquardt, a Toyota egykori fejlesztsi igazgatja.
Taln most mr rthet, hogy az idei vad leggyengbb alakulata, a Hispania mirt rdekldik annyira a Toyota irnt. A spanyol kiscsapat, amely alig tudott elindulni a vilgbajnoksgon, lltlag vteli ajnlatot tett a japnoknak a TF110-esre, s ha az zlet megkttetik, s tkletesen igazak lennnek az autrl szl informcik, akkor a HRT egycsapsra minimum kzpcsapatt vlna a meznyben.
"Ha megegyeznk a spanyolokkal, akkor az autkat gyorsan talaktjuk az idei szablyoknak megfelelen, s elltjuk a legjabb aerodinamikai fejlesztsekkel, hogy minl versenykpesebbek legyenek"- ismerte el a trgyalsok tnyt Marquardt.
Hamilton pnzbntetssel megszta a melbourne-i kihgst
A McLaren-Mercedes Forma-1-es versenyzje, Lewis Hamilton pnzbntetst kapott az Ausztrliban elkvetett kzlekedsi szablytalankodsrt.
Mint ismert, a 2008-as F1-es vilgbajnok az idei Ausztrl Nagydj htvgjn szablytalankodott a melbourne-i forgalomban, s pechjre a rendrk lefleltk. A mrcius ta hzd gyet meglehetsen olcsn megszta: kedden Melbourne-ben 500 ausztrl dollros bntetst szabtak ki r, ami nagyjbl 95 ezer forintnak felel meg.
Az ausztrliai incidens megviselte Hamiltont, aki megbnst tanstott, s mindenkitl elnzst krt. A 25 ves piltnak nem ez volt ez els esete a rendrsggel, 2007-ben egy hnapra bevontk a jogostvnyt, miutn Franciaorszgban gyorshajtson kaptk.
A Nemzetkzi Automobil-szvetsg (FIA) elnke, Jean Todt ppen Hamilton esete utn nyilatkozta azt, hogy szerinte el kellene rni, hogy a hivatsos versenyzk hasonl kzti kihgsok esetn bizonyos idre elvesztsk szuperlicencket is, ami minden bizonnyal komoly visszatart er lenne szmukra - hiszen anlkl nem versenyezhetnnek.