Sebastian Vettel gyakorlatilag agyonverte az egész mezőnyt a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj időmérő edzésén, és elképesztő magabiztossággal szerezte meg a pole pozíciót a mclarenes Lewis Hamilton és saját csapattársa, Mark Webber előtt. Fernando Alonso 5. lett a Ferrarival, Michael Schumacher nem jutott a Q3-ba.
Magyar idő szerint szombat reggel 7 órakor elérkezett az igazság pillanata a Forma-1 2011-es mezőnye számára, hiszen megkezdődött az új idény első időmérő edzése az ausztráliai Melbourne-ben - az első olyan etap 2011-ben, ahol már senkinek sem volt értelme tovább taktikáznia vagy esetleg altatnia a riválisokat, itt már mindenkinek meg kellett mutatnia valós erejét a minél jobb szereplés érdekében.
A téli tesztek, valamint az Ausztrál Nagydíj három szabadedzésének eredményei (különösen a szombat reggeli harmadik edzésé) a konstruktőri világbajnoki címvédő Red Bull Racing remeklését vetítette előre az idény első időmérőjén, de nyilván az egész mezőny nagyon szeretné elkapni a Sebastian Vettel, Mark Webber párost, ami hatalmas izgalmakat vetített előre nemcsak az első kvalifikációra, de az egész szezonra is.
Szombaton egyébként jó idő fogatta az Albert Parkban az F1 mezőnyét, a pilóták így száraz pályán, normál körülmények között vághattak neki az év első időmérő edzésének.
Első etap (Q1)
Az időmérő edzések lebonyolítási rendje nem változott a tavalyi évhez képest, vagyis a vasárnapi futamok rajtrácsa idén is három egymás után következő etapban fog eldőlni a kvalifikáción. A tavaly megszokottaknak megfelelően a Q1-ben 2011-ben is mind a 24 pilóta pályára hajthat, akik közül a leggyorsabb 17 versenyző folytathatja majd a Q2-ben.
Két komoly változás azért mégiscsak van, amiről szót kell ejtenünk az idei kvalifikációk kapcsán. Az egyik, hogy a versenyzők szombaton még szabadon, azaz tetszés szerint, bármikor és bármennyiszer használhatják majd az állítható hátsó szárnyat, ami nagyobb végsebességet eredményezhet nekik az egyenesekben. Az állítható hátsó szárnyak használata a vasárnapi versenyen már szigorú feltételekhez lesz szabva.
A másik, ennél is fontosabb változás, ami kizárólag a Q1-et érinti, hogy idéntől újra bevezetésre került a 107 százalékos szabály, melynek értelmében csak azok a pilóták vehetnek majd részt a vasárnapi futamon, akik a szombati időmérő edzés első etapjában leggyorsabb versenyző Q1-es időeredményének 107 százalékán belüli köridőt futnak, természetesen szintén a Q1-ben.
Ez elsősorban a kiscsapatokra, így a Hispania Racingre, a Virgin Racingre és esetleg még a Team Lotusra jelenthet majd komoly veszélyt az idei időmérőkön, nekik várhatóan alaposan meg kell majd izzadniuk a jövőben, ha egyáltalán kvalifikálni akarják magukat a futamra. De a régi-új szabály érvénybe lépésével a legjobb pilóták sem lehetnek teljesen nyugodtak a Q1-ben, hiszen egy esetleges első etapban elkövetett hiba a jövőben még jobban büntetné a pilótákat, mint korábban. Magyarán, ha valaki a nagymenők közül még mért kör nélkül összetöri autóját a Q1-ben, annak vasárnap már nem lesz esélye a javításra, hiszen fel sem állhat majd a rajtrácsra.
Ilyenre szerencsére az idény első időmérő edzésén, Ausztráliában nem került sor, ami azért lehet örömteli a szurkolók számára, mert így biztossá vált, hogy minden esélyes ott lesz a vasárnapi szezonnyitó rajtrácsán, így nem akármilyen izgalmakra van kilátás.
A 107 százalékos szabály első idei áldozata a várakozásoknak megfelelően a Hispania két pilótája, Vitantonio Liuzzi és Narain Karthikeyan lett, így a vasárnapi szezonnyitót nélkülük rendezik. Mindennek rajtuk kívül valószínűleg a mezőny összes többi tagja örül, hiszen a spanyol kiscsapat autói valóban veszélyesen lassúak egyelőre, de az új szabálynak köszönhetően vasárnap nem kell majd folyton őket kerülgetniük a többieknek.
A két virgines pilóta, Timo Glock és Jerome D’Ambrosio kiesése sem számított meglepetésnek a Q1-ben, de a kiscsapat nagy eredményként könyvelheti el, hogy mindkét autójával sikeresen kvalifikálta magát a vasárnapi rajtrácsra, azaz sikerült Sebastian Vettel (Red Bull Racing) győztes idejéhez képest 107 százalékos időintervallumon belül körbe érniük a pályán.
A két Lotus kiesésével is számolni lehetett a Q1-ben, de arra, hogy a Team Lotus két versenyzőjén kívül egy harmadik Lotus is elvérzik majd rögtön a kvalifikáció első etapjában, arra vajmi kevesen számíthattak. A sérült Robert Kubica pótlásával megbízott Nick Heidfeld nem kezdte valami jól az évet, ő csak a 18. helyről kezdi majd meg a vasárnapi versenyt a Lotus Renault-val. Kis híján egyébként Felipe Massával esett meg ugyanez a szégyen, hiszen a brazil az utolsó pillanatokban ugrott el a kiesőzónából a Ferrarival.
Mint arra már fentebb utaltunk, az Ausztrál Nagydíj kvalifikációnak első etapját a világbajnoki címvédő Sebastian Vettel nyerte, őt Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) és Vitalij Petrov (Lotus Renault GP) követte a sorban.
Második etap (Q2)
A Q2-ben szereplő 17 pilóta közül idén is csak a legjobb 10 juthat be az időmérő edzés utolsó etapjába, a Q3-ba, így ebben az etapban továbbra is hatalmas tülekedés várható majd a középmezőny csapatai között. Ezt a tülekedést Ausztráliában valamelyest csökkentette, hogy az egyik, a Q3-as bejutásra amúgy esélyes pilóta, Rubens Barrichello (Williams) rögtön első körében hibázott a Q2-ben, és a kavicságyban ragadt, így őt máris elkönyvelhettük 17.-ként a rajtrácson.
A rutinos brazil mellett újonc csapattársa, Pastor Maldonado is elvérzett a Q2-ben, ahogy Sergio Perez (Sauber), Jaime Alguersuari (Toro Rosso) és némi meglepetésre a hétszeres világbajnok Michael Schumacher (Mercedes GP) is hasonló sorsra jutott. Utóbbi pilóta egyébként kevesebb mint egy tizedmásodperccel maradt le az utolsó bejutó helyről, melyet Sébastien Buemi kaparintott meg magának, az egyelőre bravúrosan szereplő Toro Rossóval.
A Q1-hez hasonlóan a Q2-ben is Vettel volt a leggyorsabb, akit ezúttal is Hamilton követett a második helyen a sorban. A Red Bull, a McLaren és a Ferrari két-két pilótája mellett Kobajasi Kamui (Sauber), Vitalij Petrov (Lotus Renault GP), Nico Rosberg (Mercedes GP) és a már említett Buemi kvalifikálta magát sikerrel a Q3-ba.
Harmadik etap (Q3)
Az idény első kvalifikációjának utolsó etapjában a legnagyobb kérdés az volt, vajon sikerül-e valakinek legyőznie a Red Bull Racing pilótáit, vagy az előzetes várakozásoknak megfelelően Vettel és Webber közül kerül ki az idei első pole pozíciós. Aztán jött Vettel, és első gyorskörével nyomban rövidre zárta ezt a kérdést - 1:23.529-es köridővel megszerezte az Ausztrál Nagydíj pole pozícióját.
Ahogy a kvalifikáció mindhárom etapjában, úgy a sorsdöntő Q3-ban is Hamilton végzett Vettel mögött a 2. helyen, a brit világbajnok utolsó gyorskörével előzte meg Webbert, aki így a 3. helyről várja majd hazai futamát. A 4. helyet Jenson Button szerezte meg a másik McLarennel, így a jelek szerint Ausztráliában egyértelműen a wokingi istálló lehet a Red Bull legnagyobb riválisa, habár többek között a kétszeres világbajnok Fernando Alonsót sem szabad még leírnunk, aki az 5. helyről indul majd a Ferrarival.
Az 58 körös Ausztrál Nagydíj magyar idő szerint vasárnap reggel 8 órakor kezdődik. Az élő közvetítést 7:35-től láthatjátok az RTLklub-on.
Figyeljetek az óraátállításra, mert holnap hajnali2-ről 3-ra kell állítani, így aki este nem állítja át annak 6:35-kor kezdődne, így lemadarad a verseny első órájáról! Figyeljetek erre.